Tinggalkan Pesanan Anda di Sini.. ;)



27 Februari 2008

Musykil...


Tetiba je rasa terpanggil lak nak menulis kat dlm blog ni..
al-maklumlah selama ni post bahan2 ilmiah yg diambil dari sumber2 yg dipercayai.. :D
xpenahnye mengarang seniri..pg ni (3.30pg), dah alang2 mata pun xnak lelap..
so luangkan la sikit masa kat sini..
teringat balik kisah lewat mlm td...
masa sembang2 kosong dgn housemate, tgn ni pn xhenti2 la browse internet..
niat kat hati, just nak cari bende nak letak kat blog..
bahan2 ilmiah n keagamaan gak la...
tetiba jer terjumpak la satu tajuk yg best..."Doa agar cepat dapat jodoh"..
tanpa lengah2kn masa.. trus je klik kat link tu..
rupa2nya ade discussion ttg doa agar cepat dapat jodoh nih...
dgn semangat berkobar-kobar, trus baca doa yg sorg hamba Allah ni post..
baca kuat2, sbb housemate pn smua nak dgr gak.. masing2 berminat...hahah..
doa lak dalam bahasa melayu, bukan bahasa arab... senang nak faham..
baca je ayat pertama, ok la..terpikir gak, macam bagus doa ni..
then bila masuk ayat ke-2 dh mula pelik...
tp truskan lg baca kuat2...masa tgh baca tu,masing2(housemate) dah mula gelak..
btol ke doa nih?? doa ke apa ni, boleh ke doa mcm ni?? mcm kejam je bunyinya..
macam2 soklan kuar, xtahu camne nak jawab.. doanya mcm ni:


"Ya Tuhan, jika dia jodohku maka dekatkanlah…
Jika dia bukan jodohku, maka jadikanlah jodohku…
Jika dia jodoh orang lain, maka putuskanlah hubungannya dengan orang itu…
lalu jodohkanlah denganku…
Jika dia tetap tidak mahu dijodohkan denganku, maka jangan beri dia jodoh sampai dia mahu menjadi jodohku…
Jika dia masih tetap tidak mahu juga, maka masukkanlah dia ke dalam neraka-Mu…
Amin.."


Lps baca doa ni, rasa xpuas ati..so search la plak doa lain yg berkaitan dgn jodoh gak..
terjumpa la satu..


Amalkan ayat 131 dan 132 Surah Toha selepas solat setiap solat fardu, bermula dari :


" Walaa tamuddanna'ainaika illa ma mata'na bihi azwajanminhum zahratul hayattu linaftinahum fiih, warizqo robbikaa hairu wa abqa, wa' mur ahlakaa bisSolaati,wastabir 'alaiha, laa nas aluka rizqo, nahnu narzukuqa, wal'aqibati lit taqwa......."

bererti


"Jangan lah pandangan mata kamu terpesona melihat perhiasan kehidupan (yang Kami beri kepada orang2 kafir) yang menjadi ujian padanya.
Dan rezeki kurniaan daripada tuhanmu (Allah) itulah lebih baik dan kekal(balasan Syurga).
Dan suruhlah /arahkan ahlimu (keluarga dan anak2 serta org terdekat) mengerjakan solat, dan bersabarlah kamu atas perkara itu.
Tidak lah Kami minta rezeki dari mu, tetapi Kamilah(Allah) yang mengurniakan rezeqi kepadamu dan 'akibat kesudahan baik itu adalah bagi mereka yang bertaqwa"



lepas tu terjumpak lg 1, doa yang boleh dijadikan saranan permohonan kepada Allah agar mendapatkan jodoh, doa nabi Zakariya yang ertinya:


"Dan (ingatlah kisah) Zakariya, tatkala ia menyeru Tuhannya 'ya Tuhanku, janganlah Engkau membiarkan aku hidup seorang diri, dan Engkau adalah Waris Yang Paling Baik'. (QS. Abiya/ 21: 89)


so,ade sape2 leh komen..yg kat dalam discussion tu doa ke ape erk??uhuuh

26 Februari 2008

Tujuh petanda kebahagiaan dunia

Dari Ibnu Abbas ra, ada 7 petanda kebahagiaan dunia, iaitu :

  1. Qalbun syakirun, iaitu hati yang selalu bersyukur
  2. Al-azwaju shalihah, iaitu pasangan hidup yang soleh
  3. Al-auladun abrar, iaitu anak yang soleh
  4. Al-biatu sholihah, iaitu lingkungan yang kondusif untuk iman kita
  5. Al-malul halal, atau harta yang halal
  6. Tafakur fi dien, atau semangat untuk memahami agama
  7. Umrul barakah - ertinya umur yang semakin tua semakin soleh, yang setiap detiknya diisi dengan amal ibadah.

20 Februari 2008

Ayah..


video

AYAH
Ketika berjauhan
masihku rasa hangat kasihmu ayah
betapaku rindukan redup wajahmu
hadir menemaniku

terbayang ketenangan
yang selalu kau pemerkan
bagaikan tiada keresahan

walau hatimu sering terluka
tika diriku terlanjur kata
tak pernah sekali kau tinggalkan
diriku sendirian

ketikaku dalam kedukaan
kau mendakap penuh pengertian
disaat diriku kehampaan
kau setia mengajarku
erti kekuatan

terpancar kebanggaan
dalam senyummu
melihatku berjaya
bilaku kegagalan
tak kau biarkan
aku terus kecewa
dengan kata azimat
engkau nyalakan semangat
restu dan doa kau iringkan

tak dapatku bayangkan
hidupku ayah
tanpa engkau disisi
semua kasih sayang
yang kau curahkan
tersemat dihati.....

03 Februari 2008

Kenali Wanita...



Ingin mengetahui tentang wanita???


1. Bila sorang wanita mengatakan dia sedang bersedih, tetapi dia tidakmenitiskan airmata, itu bermakna dia sedang menangis di dalam hatinya.

2. Bila dia tidak menghiraukan kamu selepas kamu menyakiti hatinya, lebih baik kamu beri dia masa untuk menenangkan hatinya semula sebelum kamu menegur dengan ucapan maaf.

3. Wanita sukar nak cari benda yang dia benci tentang orang yang paling
dia sayang (sebab itu ramai wanita yang patah hati bila hubungan itu
putus di tengah jalan).

4. Sekiranya sorang wanita jatuh cinta dengan sorang lelaki, lelaki itu akan sentiasa ada di fikirannya walaupun ketika dia sedang keluar dengan lelaki lain.

5. Bila lelaki yang dia suka dan cinta merenung tajam ke dalam matanya, dia akan cair seperti coklat!!

6. Wanita memang sukakan pujian tetapi selalu tidak tau macam mana nak menerima pujian.

7. Jika kamu tidak suka dengan gadis yang sukakan kamu separuh mati, tolak cintanya dengan lembut, jangan berkasar sebab ada satu semangat dalam diriwanita yang kamu tak akan tahu bila dia dah buat keputusan, dia akan lakukan apa saja.

8. Sekiranya sorang gadis mula menjauhkan diri darimu selepas kamu
tolak cintanya, biarkan dia untuk seketika.Sekiranya kamu masih ingin
menganggap dia sorang kawan, cubalah tegur dia perlahan-lahan.

9. Wanita suka meluahkan apa yang mereka rasa. Muzik, puisi, lukisan dan
tulisan adalah cara termudah mereka meluahkan isi hati mereka.

10. Jangan sesekali beritahu perempuan yang mereka ni lansung tak berguna.

11. Bersikap terlalu serius boleh mematikan mood wanita.

12. Bila pertama kali lelaki yang dicintainya dalam diam memberikan
respon positif, misalnya menghubunginya melalui telefon, si gadis akan bersikap acuh tak acuh seolah-olah tidak berminat, tetapi sebaik saja ganggang diletakkan, dia akan menjerit kesukaan dan tak sampai sepuluh minit, semua rakan-rakannya akan tahu berita tersebut.

13. Sekuntum senyuman memberi seribu erti bagi wanita. Jadi jangan senyum sebarangan.

14. Jika kamu menyukai sorang wanita, cubalah mulakan dengan persahabatan. Kemudian biarkan dia mengenalimu dengan lebih mendalam.

15. Jika sorang wanita memberi seribu satu alasan setiap kali kamu ajak
keluar, tinggalkan dia sebab dia memang tak berminat denganmu.

16. Tetapi jika dalam masa yang sama dia menghubungimu atau menunggu panggilan darimu, teruskan usahamu untuk memikatnya.

17. Jangan sesekali mengagak apa yang dirasakannya. Tanya dia sendiri!!

18. Selepas sorang gadis jatuh cinta,dia akan sering tertanya-tanya
kenapalah aku tak jumpa lelaki ini lebih awal.

19. Kalau kamu masih tercari-cari cara yang paling romantik untuk memikat hati sorang gadis, cubalah rajin-rajinkan tangan menyelak buku-buku cinta.

20. Bila setiap kali gambar kelas keluar, benda pertama yang dicari
oleh wanita ialah siapa yang berdiri di sebelah buah hatinya, kemudian
barulah dirinya sendiri.

21. Bekas teman lelaki akan sentiasa ada di fikirannya tetapi lelaki yang
dicintainya sekarang akan berada di tempat teristimewa iaitu di hatinya!!

22. Satu ucapan ‘Hi’ sahaja sudah cukup menceriakan harinya.

23. Teman baiknya saja yang tahu apa yang sedang dia rasa dan lalui.

24. Wanita paling benci lelaki yang berbaik-baik dengan mereka semata-mata nak tackle kawan mereka yang paling cantik.

25. Cinta bermaksud kesetiaan, ambil berat, jujur dan kebahagiaan tanpa
sebarang kompromi.

26. Semua wanita mahukan sorang lelaki yang cintakan mereka sepenuh hati..

27. Senjata wanita adalah airmata!!

28. Wanita suka jika sesekali orang yang disayanginya mengadakan surprise buatnya (hadiah, bunga atau sekadar kad ucapan romantis). Mereka akan rasa terharu dan merasakan bahawa dirinya dicintai setulus hati. Dengan ini dia tak akan ragu-ragu terhadapmu.

29. Wanita mudah jatuh hati pada lelaki yang ambil berat tentang mereka
dan baik terhadapnya. So, kalau nak memikat wanita pandai-pandailah…

30. Sebenarnya mudah mengambil hati wanita kerana apa yang dia mahu
hanyalah perasaan dicintai dan disayangi sepenuh jiwa.

Halwa Telinga